tinric

Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Kooikerhondje

Av Tina - 3 april 2011 20:52

Jag har i helgen, haft förmånen att få hälsa på hemma hos en härlig

familj och Kennel, som föder upp Kooikerhondje. Mattssons Kennel.

Jag har letat efter en andra ras ett tag nu, och jag har fastnad för

några olika, men efter lite "forskning" och hundmöten mm, så har de

fallit bort från min lista av det ena eller andra skälet. Men... jag har

ännu inte hittat någonting med den här rasen, som jag inte gillar -

häftigt! och jag tror dessutom att en Kooiker och en Staffe, matchar varandra fint.

Förutom att de har en hel hög med härliga egenskaper, så är de otroligt vackra att se på - i mina ögon - och de rör sig urläckert - och då blir "rörelsenörden" i mej jätteglad!

Nu är det inte på något sätt dags för oss att köpa en ny hund - inte än, men processen är påbörjad lite smått och det kommer att ta tid, men

som sagt... processen är påbörjad, och det är alltid något. 

Tusen tack till Yvonne och Mariela, för att jag fick komma.

 
 
Ingen bild

MillemNova

3 april 2011 22:45

Härlig ras!
Jag inne på en sådan före Nova :)

Tina

3 april 2011 23:38

Ja, jag giller dem verkligen!

 
Yvonne

Yvonne

3 april 2011 23:43

Tack för ett inspirerade besök! Ammstaff och kooiker är väl inte den spontana blandningen jag tänker mig men det fixar du lätt som en plätt:-)

http://www.kooiker.se

Tina

4 april 2011 00:21

Tack själv!
Inspirerande - vad kul!
Ingen Amstaff bor här - man blir lite petig när man har en hund med Staff i namnet.
Mina är Staffordshire Bull Terrier - men visst fixar jag det - jag är i alla fall övertygad :0)

 
Yvonne

Yvonne

4 april 2011 09:16

Ja du ser, staff som staff för den oinvigde;-)

http://www.kooiker.se

Tina

4 april 2011 09:50

Jo då, jag vet... men det ÄR skillnad :0)

 
Hanne

Hanne

4 april 2011 14:58

Är du galen?!?! *flinar*

Jag kikade på de där rödvita sakerna också, men efter att ha sett deras slagsmålsvilja och totala oförmåga att gå samman med andra, så nej tack. De två holländska uppfödarna jag pratade med var vältaliga om rasens problem att gå ihop annat än i par och uteslöt snabbt andra raser. *ryser*

Men söta är de, sunda och lättlärda som bus. Men att ha? Nixelipix.

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

4 april 2011 16:26

Va?!
Men sånna har inte jag träffat?!

 
Hanne

Hanne

4 april 2011 15:00

Jo förresten, dömer man inoff har man lärt sig att akta fingrarna i deras närhet....

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

4 april 2011 16:27

Men Hanne, vad är det för hundar du har träffat???
Jag har en heeelt annan bild...

 
Hanne

Hanne

4 april 2011 18:31

Jag har iaf träffat ett tjugotal.... Och nej, för mig passar de inte. Men jag har också svårt för stressiga hundar med snabba gester. Det ger mig så nervigt intryck. Jag är inte så förtjust i vallarna av precis den anledningen.


Bra! Bra! Bra! Bra, säger jag om de du träffat inte är sådana. Då kanske mina uturliga träffar beror på konstiga linjer/uppfödare/härkomst/uppfostran/gener och inte på rasens beskaffenhet.

Jag saxar lite:

Den uppfattningen jag fått av honom (och som borde stämma ganska väl in på många exemplar?) är att det är en sjuhelvetes krävande hund OM man vill satsa på den. Lydnaden kräver tredubbelt så mycket pyssel och motivation som med en 'lydnadsanpassad' hund. Men är något riktigt roligt är han verkligen hur duktig som helst. Jag skulle gissa på att har man som enda krav att hunden ska kunna gå lös och följa med överallt, är nog Kooikern en riktigt bra kandidat. Om man miljötränat som man ska

Åk på utställningar och besök uppfödare innan du funderar på rasen. Jag har lite smått intresserad innan jag åkte med på utställning, men efter det att flera av aveldjuren var rent av aggressiva och försökte äta upp min hund, säger jag blankt nej
Jag tycker (alltså, enligt den lilla uppfattning jag har) att de avlar på fel hundar. Men samtidigt, skulle de avla på endast de hundar som var bra mentalt och kroppsligt skulle rasen kanske dö ut?

Tilläggas bör att de hundarna som jag träffade där är i stort sett inte tränade i någonting annat än att springa runt i ringen. De lever på kenneln och ägs av pensionärer.


Och lite till:
Jag har träffat en hel del Kooikers eftersom en hel del på min BHK har rasen, hittills har jag inte träffat en enda som är okomplicerad utan alla har mer eller mindre lynnesproblem.

Och lite till:
Kooikern är en intelligent, läraktig och följsam hund. Den näst intill dyrkar sin ägare, älskar kel och kroppskontakt och säger inte nej tack till en plats i mattes eller husses säng. Den är mycket signalkänslig och har ett tydligt kroppsspråk. Vaksam och snabb i sina reaktioner. Inte skällig, men larmar om något oväntat händer. Livlig och aktiv, nyfiken och djärv om det behövs. Kooiker behöver en trygg och konsekvent fostran för att inte bli osäker och dra sig undan. En kooiker i puberteten kan ha ett skarpt temperament och kräver en fast uppfostran. (Man brukar säga att man alltid ska ha "tummen i ögat" på en kooiker.) Vissa kooikers kan vara lite reserverade mot främlingar.


Hujedamej. Inget för mig alls!!!

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

4 april 2011 21:55

Nej, jag gillar inte vallhundar heller, och inte nervösa svassiga hundar heller - bara glada, pigga men coola hundar för mig tack.

Har du saxat ur dina egna upplevelser av rasen?
Jättebra att höra "båda sidor", väldigt bra till och med!

 
Ingen bild

Maria

4 april 2011 19:45

vilka fina!
så ser jag hannes kommentar,,,,så trist,,,men kanske just dessa fina inte vill slåss och diggar andra vovvar! låt oss hoppas :-)

Tina

4 april 2011 21:51

De hundar jag har träffat stämmer inte alls överens med det Hanne skriver, och om det betyder att jag har en väldig tur som träffat på rätt kennel direkt, eller om det betyder att Hanne haft massor med otur, eller om hundarna ja träffade dolde sina sämre sidor väldigt väl, det har jag ju faktiskt ingen aning om, då detta var "mina" första Kooiker

 
Marianne

Marianne

4 april 2011 19:52

Jag blir nästan full i skratt... Det går ju för 17 inte att hitta nån ras som stämmer 100%.....

http://winniehurst.bloggagratis.se

Tina

4 april 2011 21:47

Nej, men det är ju det jag säger - man måste bestämma sig för vad som är minst viktigt i kriterielistan, någonting man kan se mellan fingrarna med, annars kan man inte hitta någon ras man gillar överhuvudaget

 
Lena

Lena

4 april 2011 22:50

Ja du, inte det lättaste att hitta rasen man vill ska vara fulländad!
Denna ras har jag inte ens hört talasom! läser på komentarerna & förstår att det finns delade meningar om den.
& om vilken ras finns det inte det?...
Tycker den liknar en Stabby! har en vän som har en sådan, han letade länge efter sin, hittade en super Kennel, trevlig tik, men det blev dålig mentalitet på valparna som växte upp! :(
Kan bara säga Lycka Till i letandet & sökande om rasen!!♥ & raserna! -du kanske hittar fler hi hi ;) Spännande! :)
I alla fall en super söt hund!♥ :)))
Kram!/ Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Tina

4 april 2011 23:29

Men det är ju det jag säger, det är jättesvårt! Men det är ju det som är så kul! Det finns så mycket olika åsikter och alla har ju sin uppfattning, vilket jag tycker är jättebra!

 
Marianne

Marianne

5 april 2011 00:30

Tycker du att det är kul?! Lyckliga du, tror jag...
Jag blir mest fascinerad över hur få raser det är som egentligen tilltalar en...

http://winniehurst.bloggagratis.se

Tina

5 april 2011 11:25

Jag gillar inte samma raser idag, som jag gjorde för 10, 20 eller 30 år sedan - livet ändrar sig och därmed också min önskelista.
Och... ju mer jag lär mig om hundar, desto svårare blir det...

 
Hanne

Hanne

5 april 2011 06:42

Fast jag känner mig extremt ondskefull...*generad* Jag vill verkligen inre regna på din parad och självklart finns det trassel med alla hundar. Jag menar jag av alla har väl den trassligaste av raser: bullterrier? Men bara man vet vad som kan trassla och att det finns trassel att hålla ögonen öppna för. Jag kikade också på kennelns hemsida och jag förstår att du gillade dem. Det verkar vara människor med sunda värderingar som väl överensstämmer med dina egna tankar, men rasen....Nej. Mina saxningar är efter en snabb googlesök på rasen och då har jag tagit människor som inte föder upp rasen och deras tankar samt en rasbeskrivning.

Vad jag menade var att jag träffat ett tjugotal i utställningsringen och ett lite större antal ändå i både hemmiljö och runt andra arrangemang. Äsch, jag vet inte. Hoppas att DU hittar vad DU trivs med...själv är jag ju en sucker för Pumi och det är då rakt inte lätta, trevliga, sociala, outgoinghundar, men jag är störtförtjust i dem iaf. *flinar åt min dubbelmoral*

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

5 april 2011 11:13

Nej då, jag gillar när du regnar :0) Både du och jag vet ju vem det är som tar beslutet i slutänden, och att alla inte tänker lika och har likadana erfarenheter och det är superbra att få andras syn på saken, och andras erfarenheter. Du har ju träffat många Kooiker! jag har bara träffat några, på en och samma Kennel, som förövrigt känns helt klockren - blir det en Kooiker, så blir det från Mattssons. Men... vi är inte där ännu.
Och... jag tycker det ä rlite kul att du gillar en hund som är så o-Hannig :0) En liten skvätt dubbelmoral mår vi bra av lite till mans :0)

 
Ingen bild

MillemNova

5 april 2011 09:59

Vilka bra konkreta åsikter/inlägg du fått. Sådant vill man ha mycket av när man kastar ut en fråga så där.
Var ju som sagt inne på rasen en sväng. Det var efter att jag sagt att det blir nog en Staffe. Då jäklars blev det fart i vännerna, oj oj ska du ha en sådan! Men vet du, har du sett den här eller den här rasen, den är trevlig!? Hahaaa!!
Pratade med en kvinna på rasmontern på stora Stockholm för 3 år sedan.
Hon var rak på sak.
Är du aktiv, konsekvent, har inte allt för små barn hemma, inte första hund? Det är ingen sällskapshund och har tendes till att vara reserverad. Men mycket arbetsvillig, lättlärd, snabb och energifull ras..
Hem till oss kom en Staffe. Men som sagt, skulle vara kul att få lära känna ytterligare en ras och vidga sina vyer :)

Ps. jag har kollat lite på Lagotto Ds.
Fastnade för, Lagotto trivs bra med barn och ungdomar. Gillar allt fr spår, agility, lydnad till svampplockning och promenader. Morskar inte upp sig mot andra hundar, går hellre sin egen väg, är välvilligt inställt till andra djur speciellt häst. Vig, villig och vänlig ras... Hmmmm :D

Kram påre!

Tina

5 april 2011 11:05

Jag tycker det är jättebra att få höra vad andra tycker, sen är det ju ändå jag som tar beslutet när det väl är dags, men att inte lyssna på andra är bara dumt.

Lagotto är tex inte en ras jag är sugen på alls. Jag har träffat några på kurser och har två till granne. Jag tycker de känns skygga och de "pratar" konstigt undspråk, men det är mina erfarenheter, bevisligen finns det många andra med andra erfarenheter av rasen :0)

 
Lena

Lena

5 april 2011 19:22

Måste tillägga om Langotton, samma berättades för oss alla när vi var på *valp party* när Märta var liten, 3 Langotto valpar var med, ingen var sosial med dom andra raserna, av-vaktande, men det hörde till rasen, inte en ras som tar kontakt, & precis som du sa, dom pratar ett annat språk! så berättades det för oss som var där!
Fransk bulldogg är ju åxå en ras som kan missförstås, då dom är svanslösa & svår tydda för andra raser, & mäniskor som väntar på ett *svans vifft*, fast Petrus vickar faktiskt på sin stump! :)
Kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Tina

5 april 2011 20:47

Valp party?! Låter kul tycker jag.
Preciiiis min bild av Lagotton! Då är jag inte ensam om den bilden alltså. Petrus - honom kan väl ingen missförstå - sötnosen!

 
Lena

Lena

5 april 2011 19:28

...jo föresten! super spännande med alla komentarerna! ;) hur intresant som hellst! :) spännande att höra om andra raser, än den man *degat ner sej* själv i ;)
Kram igen! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Tina

5 april 2011 20:40

Ja men visst är det intressant och kul!
JAg älskar alla mina engagerade vänner!

 
Marianne

Marianne

5 april 2011 21:11

Ang lagotto... Min mamma har en lagotto, och visst, idag är hon en trevlig hund men hon är fortfarande vid 9 års ålder en "tummen i ögat-hund". Försöker fortfarande visa sitt missnöje vid t ex kloklippning, men ger upp när hon märker att det inte funkar den här gången heller. Hon är iofs riktigt, riktigt bra med andra hundar, men har å andra sidan umgåtts med mycket hundar av varierande ras redan från valpåldern. Idag är hon lugn och stabil med främmande människor, men jag minns när jag träffade henne första gången var hon väldigt avvaktande. Upplever henne som väldigt tuff på alla sätt, otroligt mycket egen vilja och inte alls speciellt mycket will-to-please.
Vad jag förstått är det väldigt vanligt att lagotto avlivas i ung ålder pga att ägarna helt enkelt inte klarar av dem - något som inte är så konstigt när uppfödarna inte berättar om dessa sidor hos rasen, utan marknadsför dem som en enkel,vänlig sällskapshund helt enkelt. Och pälsen... Mamma fick höra att den var sååå lättskött. Det är den inte...

http://winniehurst.bloggagratis.se

Tina

5 april 2011 21:16

Man kan undra vad en ljugande uppfödare tror att den gör för gott...
Man gör ju både valpköpare, hud och rasen en otjänst om man hittar på... För mig är det en gåta att dessa hundar har blivit så poppis...

 
Ingen bild

MillemNova

5 april 2011 22:34

Ja du ser, helt otroligt vad olika det kan vara. Nova leker som 17 med 3 olika Lagottos... De är väldigt rar med mig också, men som sagt mer än så har vi ju inte klämt på varandra...;-)
-Ingen som har lite inside information om Petit Griffon Brabancon?

Tina

6 april 2011 10:32

Haha, ja bra! Jag vill också veta - Mariannes version har jag redan, men det har inte du hört Mille :0)

 
Hanne

Hanne

6 april 2011 05:37

Tusen gånger hellre kooijker än lagotto! Lagotto är dessutom gärna underlagsrädda och har otroligt svårt med hantering i allmänhet. Pälsvården ja Marianne. Vilken mardröm! Det står att de ska klippas en gång årligen i deras RAS. Vem f*n kan sköta den pälsen då? Inte får man använda karda heller, bara tovredare och kam. Och de där infernaliska öronen??? Trånga trånga hörselgångar med massor av päls, som man får höra ungefär varannan gång att uppfödaren har sagt ska sitta där som skydd för örat. Svampen...åh, stanken och den stackars hunden. Hellre kooijker än lagotto - alla dagar i veckan!

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

6 april 2011 10:32

hahaaa, Vilka Härliga eller kanske O-härliga rasbeskrivningar det skulle bli om mina vänner skulle skriva en bok om hundrase känner jag nu :0)

 
Lena

Lena

6 april 2011 16:07

Vilken härlig *ras* blogg detta blev då! :)))
Idag på jobbet hade jag *övervak* & kunde grundligt läsa Härliga Hund! som jag iof sällan köper.
& i den nr 3 2011 så står det en hel sida om rasen Kooiker hondje! mycket intresant läsning! gissa om jag fick ett leende på läpparna när jag upptäckte det! fniss... försök få tag på det numret! eller läs på Bibblan kanske? stog en del om vad Kookin tycker om barn åxå.
Kram!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Tina

6 april 2011 17:36

Är det sant!
Den har jag hemma, men ar inte hunnit läsa den ännu :0)
Då ska jag gå och leta rätt på den genast.
Tack för tipset!
Kram

 
Hanne

Hanne

6 april 2011 17:55

Petit brabacon/Griffon bruxellois? Tja, de jag har på trimmet har många gånger taskig päls, problem med klåda och risiga öron. En av dem har hål från ögongloben och ner mot nosvecket eftersom hans matte och husse inte håller rent. De lever för evigt och har den mest ocharmiga möjligheten att vrida sig runt sitt eget ben typ 270 grader. Det är ett kul partytrick för oss som är vana vid stela bullar. Emellertid är de otroligt trevliga och gillar allt de träffar på. Fast skulle jag valt en liten skäggig hade jag hellre tagit affenpinscher. Min röst på smågriffar...nehenej det ville inte Tina ha.

Men du Tina, jag vet: kika på löwchen! Fantastiskt trevliga hundar! Eller pumi...jo, skaffa en pumi. Lovar klippa gratis resten av livet!!!!

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

6 april 2011 18:27

Du är fantastisk! - en Pumi - näe, skulle inte tro det... löwchen - jättetrevlig men för mycket håååååår, och strävhårigt och skäggigt - absolut inte!
Men jag har varit inne på Petit brabancon och jag har inte strukit dem från listan, fast Marianne säger att de är värdelösa...

 
Ingen bild

maria

6 april 2011 18:02

men visst är det märkligt att uppfödare (tänker inte på nån speciell ras nu) inte kan ge adekvata beskrivningar av sina raser?! alla är ju förlorare när man inte säger vad man har att förvänta sig som blivande ägare.
som om vi skulle sälja staffevalpar och säga att dom är lugna försynta varelser som inte gör så mycket väsen av sig *hahaha*

Tina

6 april 2011 18:21

Ja men visst - hur smart skulle det vara???

 
Ingen bild

Maria

6 april 2011 21:47

jag här igen :-) har en liten Ludde här på pensionat, en mkt trevlig 2årig cavaljer! vad är det för fel på dem? så söt och fin

Tina

6 april 2011 22:35

Jaa, vad är det för fel på dem egentligen... inget fel alls, men... jag tror inte de är för mig...

 
Marianne

Marianne

6 april 2011 22:26

Men Maria, du skulle aldrig kunna ens viska något dylikt - du har en VERA hemma som de ju lär träffa :-))))
Åh, mina hemska griffonerfarenheter... Har faktiskt träffat EN trevlig, han bodde iofs hos en riktig HUNDmänniska som jobbade med honom. Men alla andra...... Ja ja, jag kanske haft otur iom att de flesta griffonmötena varit med en viss uppfödares hundar, och de andra kanske varit undantag - vad vet jag :-)

http://winniehurst.bloggagratis.se

Tina

6 april 2011 22:29

Ja, Vera är rätt svår att missa :0)

 
Marlene jacobsson

Marlene jacobsson

6 april 2011 23:44

Ja du Tina! Det blir till å köpa en "Charlie" ;)
En liten giiis hemma hos dej skulle ju absolut gå det bra det e det ingen tvekan om!
Min egen ras som verkligen passar mej mest e dock Grand danois!
Kramar Marlene & grabbarna!

http://www.charlieoharry.se

Tina

7 april 2011 10:14

Jaa du, om jag skulle kunna hitta en Charlie ändå...
Nu har ju inte jag sett dej ihop med din Grandis - för mej är ju du en Fralla-tjej :0)

 
Marianne

Marianne

7 april 2011 12:34

Hur lätt är det att hitta en Charlie, liksom.....

http://winniehurst.bloggagratis.se

Tina

7 april 2011 14:19

:0)

 
Hanne

Hanne

7 april 2011 18:17

Fast en giiis har hon helt rätt i Marlene. En giiiis borde du ha, en minigiiiiiis. En miniatyrbullterrier för ej insatta.

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

7 april 2011 20:24

Näe, tror inte riktigt att dian giiiisar är någonting för mej heller, och Marlene menar ju en Fralla!

 
Mia & Addi

Mia & Addi

8 april 2011 06:46

Jag hade en sån Kooiker med på en kurs jag gick med Häxan för flera år sedan, det är nog den enda jag sett tror jag. Den var väldigt lydig o lyhörd. Minns att jag tänkte att den var som en mini-BC. Svårt att byta ras när man vart så inne på sin egen ras i flera år faktiskt. Har funderat en del och funderar på västgötaspets eller shipperke kanske nån gång i framtiden, eller så kommer jag på andra tankar. Vill ha en mindre hund nästa gång (jag blir ju inte yngre själv Ha ha)Men det är svårt o det finns så många fina hundar ju....

http://staffinfo.blogg.se

Tina

8 april 2011 12:47

Ja, Kooikern är inte så vanlig ännu, och visst är det svårt att tänka om, när man tycker om sin ras så mycket.
Jag har träffat både Västgötar och Shipperke, både trevliga och mindre trevliga, men som vanligt blir hundar väldigt mycket det man gör dem till, - till stor del i alla fall.

 
Hanne

Hanne

8 april 2011 21:19

Fallna kvinna! Bacon är den bästa alltid!!!!!!!!!!!!!

http://kennelskybar.bloggplatsen.se

Tina

9 april 2011 01:00

haha -tycker du ja....

 
Marlene jacobsson

Marlene jacobsson

8 april 2011 23:35

Va gulliga ni Marianne å Tina!
Klart ni kan hitta en "Charlie" kanske en charliejunior ;) nu ligger han i sängen å snarkar å laddar inför morgondagen, kl03:00 e klockan ställd på sen åker vi till Forshaga på utställning!
Matte e supertaggad, underbart! Jag älskar ju detta!
Ha en riktigt trevlig helg!
Kramar marlene

http://www.charlieoharry.se

Tina

9 april 2011 01:00

Hejjar på er och håller alla tummar!
Kram

 
Ingen bild

Yvonne

9 april 2011 23:16

Vilken underbar diskussion! Canis lupus familiaris, det stämmer i alla fall, eller hur? Kooikern är inte en lätt ras, men den ser ganska oskyldig ut och därför misstar sig många. Ni som har staffar känner säkert igen motsatsen. Tur att vi lär oss av varandra ;-)

Tina

10 april 2011 21:30

Haha, ja men visst blev det diskussion :0)
Och som du säger... Preciiiis samm grej, fast tvärt om - det är vad vår ras har att tampas med.

 
Natalie

Natalie

14 april 2012 13:53

roligt att du hittat kooikrar :)

http://nalles.weebly.com

Tina

14 april 2012 15:10

:0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 11 november 2014 14:00

De växer verkligen så det knakar!
  ...

Av Tina - 9 november 2014 21:45


Ridning - Wega hoppar femstuds med Pippi - vilken lycklig tjej! Efter ridpasset hoppade Wega i en ny utstyrsel och drog iväg på spökkalas Leia agilitytränar med Glarre Väääldigt suddig, men ändå en b...

Av Tina - 5 november 2014 22:00


Idag är det Leia som studsar med Pippi - utan händer dessutom    Vill man ha riktigt tama möss, då måste man pyssla med dem varje dag - så då gör vi det      ...

Av Tina - 3 november 2014 22:00


Höjden av ironi måste väl ändå vara, att den där växten jag köpte för att den skulle käka upp alla äckliga blomflugor som hälsade på hos oss tidigt på hösten - är den enda blomman i hela huset, som invaderas av bladlöss....   Skitblomma - den...

Av Tina - 2 november 2014 23:45

...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards