tinric

Alla inlägg under november 2011

Av Tina - 28 november 2011 13:45


Av Tina - 28 november 2011 13:23

Jag och Leia gick upp tidigt och drog till stallet!

Jag hade hopplektion - det gick verkligen skitdåligt - Jag och Ullis var inte alls överens om hur snabbt det skulle gå varken mot eller efter hindrena. Pyttehinder och sjukt snabb fart, nej sa jag och då svarade Ullis med några stegringar och skutt och hopp och en nästan omkullridning och Nej! Så vill jag inte ha det när jag rider!

Jag gillar att ha kontroll, det är ju det som hela grejen handlar om, kontroll och samarbete, och det hade vi bara under framridningen jag och Ullis... Och mina förbenade ridmuskler - var är de när jag som mest behöver dem?! Va?! På tok för svag är jag. Suck... och jag har fått inbankat i huvuet att det aldrig är hästens fel, när det går åt pipan, men alltså... jag vet inte jag... dagens urdåliga hopp-prestation var vi allt två om.


Leias lektion gick i alla fall fint, och sen skyndade vi oss hem, för Leia och Fredric hade fixat en överraskning och jag och Wega visste inte alls vad vi skulle göra när vi satte oss i bilen och drog in till stan!

Åhåååå - Bowling (för andra gången i mitt liv) Jättekul!!!   Det behövde jag efter morgonens ridning kan jag säga.               

Av Tina - 28 november 2011 13:16

Okej,

nu är det nog dags att byta ut skedarna i huset, eller....

kanske inte ha så brådis, eller kanske sluta äta glass - nä, det

sista kommer aldrig att hända...


   

Av Tina - 25 november 2011 17:22


Frallreceptet har efterfrågats och här kommer det!


12 g jäst

5 dl kallt vatten

2 tsk salt

1 msk olivolja

1 dl solrosfrön

1 dl sesamfröm

1 dl linfrön

2 dl torkade aprikoser - hackade

1-1,5 dl hasselnötter - hackade

2 dl havregryn

7,5 dl fullkornsdinkel + 2 dl till utbakningen (jag hittade inte fullkornsdinkel i affären, och använde  vanligt dinkelmjöl - det gick jättebra, säkert även med annat mjöl, men det har jag inte testat.


Blanda jäst och vatten - rör om.


Blanda alla andra ingredienser - frön och frukt kan bytas till andra sorter om man vill - i en bunke. Antingen med maskin eller för hand/slev i ca 10 min - jättetungt för hand kan jag berätta.

Degen ska vara kladdig.


Låt degen jäsa under handduk i 1,5 tim.

Baka ut ihop med ca 2 dl mjöl.

Gör långa korvar och dela så att det blir ca 20 frallor.

Lägg på bakplåtspapper på plåt.

Pensla med ägg och strö på sesamfrön.

Låt jäsa i 30 minuter till.

Skjuts in i ugnen i ca 10 minuter i 240 grader.


(Vill man göra allt samma dag - då blir det sen frukost, eller väldigt tidig morgon - vår deg fick stå i kylen över natten, så bakade vi ut den på morgonen)


Kan också meddela att de smakar toppen, även efter att ha varit frysta!

Suveräna frallor alltså!


Rreceptet har jag hittat i en gammal reklam från coop.  

Av Tina - 24 november 2011 14:41

Lovade ju tidigare att jag skulle visa min glada ko-ljusstake -

och så här ser den ut!


 

Av Tina - 20 november 2011 14:30

Idag kom Fredkric med förslaget att vi skulle åka till IKEA och köpa en bokhylla och ett skåp. Fredric verkligen hatar IKEA och att skruva ihop möblerna sedan, och därför är det helt otroligt att det var han som kom med initiativet OCH att han sedan glatt skruvade ihop en av möblerna när vi väl kommit hem igen!

Hela gillar att vara med där det händer - helst vill hon vara PÅ det som händer.

Av Tina - 19 november 2011 14:00

I går kväll fixade jag ihop deg till frallor, och på morgonen bakade jag!

Men dra åt skogen vad gott det var!!!

Efter superfrullan så drog jag och hundarna ut ett tag helt själva 
När hundarna var nöjda och glada stoppade vi in hela familjen i bilen och drog iväg på äventyr. Vilka jättefina hus det finns i Stockholm! Tänker sällan på det annars, men idag gjorde jag det. 
Sen blev det Skansen för hela slanten 
Akvariet nästa! 

Härligt trötta och nöjda med dagen åkte vi hem. Wega som just kommit på att hon kan skriva, satt tyst och pysslade lite och sedan fick jag en liten bok hon gjort.

Underbara unge!

Av Tina - 18 november 2011 20:00

Fredag och jag har massor att göra idag, utom att jobba.

Lämna barnen i skolan och på dagis, sedan är det hundarna som gäller - busa, träna och rasta, hem och torka kletiga tassar och magar - men jag klagar inte - jag tycker det är toppen att det inte snöat än!!!

 

Ärtan tar det inte precis lugnt när hon är ute - fullt ös är det som gäller - ibland får hon spänningar i ryggen och idag stod det massera Ärtan! - på to-do listan.


Sedan städade jag hos Marsvinen och skurade golven.

In med en tvättmaskin, måla en byrå andra gången och sedan testade jag Yoga för absoluta nybörjare - jätteskönt. 
 

Jag somnade nog till i någon sekund i slutet när man skulle sträcka ut och slappna av på golvet - men då kom Ärtan och väckte mej   


Sen städade jag lite i källaren och tog hand om tvätten, och så var det dags att hämta barnen igen.

Shit vad duktig jag har varit idag   


 
 
 
 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards